CrisisCapto

Att vara förberedd på krissituationer är avgörande för att säkerställa snabb och effektiv respons när det oväntade inträffar.
En digital krishanteringsapp möjliggör att organisationen kan omedelbart kommunicera med all personal samt koordinera krishanteringen.

CrisisCapto

Vi har tagit fram CrisisCapto som är en app för att larma, sammankalla, kommunicera och hantera en inträffad kris.

Kriskriterier

Vid en allvarlig händelse är det inte alltid säkert ifall det ska deklareras som en kris eller inte. Medarbetaren kan då gå till funktionen ”Kriskriterier” för att få stöttning i om händelsen är en kris eller inte.

Skapa larm

Om bedömningskriterierna påvisar att händelsen är en kris måste medarbetaren larma krisgruppen via funktionen ”Skapa nytt larm”. Det finns möjligheter att välja vilka deltagare i krisledningen som ska larmas. När deltagarna larmas skickas en kallelse på både sms och E-post (ifall detta önskas) där de kan klicka på länken och meddela om de deltar eller ej.

När larmet skickats ut kommer deltagare få tillgång till checklistorna som överförts från ledningsgruppens krisplan, denna funktion underlättar krisarbetet och säkerställer att kritisk tid inte går förlorat.

Skapa infomeddelande

Vid behov av att kontakta medarbetare som du snabbt behöver få ut information till finns denna funktion där du kan skapa ett infomeddelande.

Här kan du välja fördefinierade grupper eller personer som du vill skicka ut meddelandet till via mejl och sms.

Dokument

I funktionen dokument finns en lista med samtliga upplagda dokument för organisationens krishantering.

Är du okej?

Vid händelse där ledningsgruppen behöver få reda på om deras personal är säker, finns det en funktion som kallas ”Är du OK?”. Här kan ledningsgruppen välja att antingen kontakta hela verksamheten, eller kanske enbart en region.

Personalen behöver inte ha tillgång till appen, det skickas ut en hyperlänk som tar personalen vidare till en sida där de kan trycka i om de är okej eller inte. Detta underlättar för ledningsgruppen att sätta upp en prioriteringslista på vilka medarbetare som ska kontaktas först.